Overslaan en naar de inhoud gaan

Slotevent Mutatie+ presenteert resultaten en lessons learnt voor uitrol naar de bouwsector

Hasselt, dinsdag 2 april 2019

Renoveren voor energiebesparing, comfort en levenslang wonen

Slechts 10 dagen, zo 'lang' duurde het om een demowoning te renoveren voor de huisvestigingsmaatschappij Nieuw Dak. De woningen werden aangepast op maat van de levensbehoeften van de bewoners. Zowel de snelheid van renoveren, het werken met flexibele modules en het toekomstgericht ontwerpen waren meerwaarden in deze projecten. We hebben opties verkend om woningen flexibel uit te breiden, hanteerbaar voor zowel gesloten als halfopen bebouwing. En we leverden een woning op die meer dan 30 % energiezuiniger is dan voor de renovatie! Op de slotconferentie werden de resultaten gepresenteerd die een uitrol naar de volledige sector mogelijk maken.

“We staan voor de uitdaging om het woningaanbod aan te passen aan een nieuwe vraag. We hebben meer kleinere woningen nodig, terwijl het overgrote aanbod nog grotere gezinswoningen zijn, ook in de sociale huisvesting. En dan spreken we nog niet over de immense uitdagingen op vlak van energiebeheersing. Die energienormen worden aan een hoog tempo strenger, ook voor sociale huisvestingsmaatschappijen. Maar door compact en rationeel te bouwen met een goede isolatieschil is al heel wat mogelijk,” zegt directeur Confederatie Bouw Limburg Chris Slaets.

Proeftuinwoningen als demowoning

Door snelle evolutie in de technieken, internationale concurrentie en veranderende woonnoden, moeten bouwbedrijven innovatief zijn en zich omvormen. Om deze overgang te ondersteunen, werd het project 'Transformatie Bouw Limburg' gelanceerd. In Limburg werden drie proeftuinen bouw goedgekeurd, waaronder Mutatie+. Bouwen volgens de BEN-principes wordt vanaf 2021 de standaard voor nieuwe gebouwen in heel Europa. In de gelanceerde proeftuinen worden verschillende innovaties uitgetest op hun technische en economische haalbaarheid.

Bijna energieneutrale renovaties in recordtijd uitgevoerd

Na een renovatieperiode van 10 werkdagen leverde het projectteam Mutatie+ op in 2017 haar eerste demowoning op aan de huisvestingsmaatschappij Nieuw Dak. De rijwoning gelegen in de IJzerstraat in Genk werd gerenoveerd tot BEN-woning, voorzien van duurzame technieken en aangepast op maat van de huurder.

Bas van de Kreeke van bouwbedrijf Habenu – VD Kreeke: “De eerste demowining verbruikt maar liefst 33 % minder energie dan voordien. Een jaar later werd de tweede demowoning opgeleverd, met de focus op het aspect 'levenslang wonen'. Ook hier werd er een besparing van 9 % gerealiseerd. Daarnaast peilden we naar het comfort in de gerenoveerde woning. Niet alleen het thermisch comfort, de luchtkwaliteit en de toegankelijkheid zijn verbeterd, maar ook de bruikbaarheid van ruimtes, het onderhoudsgemak, het gevoel van privacy en de geluidsisolatie.”

Toekomstperspectieven uitrol Mutatie+

Het renovatiepotentieel voor woningen volgens bovenstaande principes is gigantisch. Johan Max, Nieuw Dak: “Het modulair bouwen en uitbreiden heeft zeker een aantal troeven. Gevelisolatie en geprefabriceerde bouwelementen worden al toegepast op appartementsgebouwen. In de toekomst zal dit herhaald worden voor oudere woningen.

Ook het 'lean' plannen van een project wordt meer en meer toegepast. Momenteel is er een werf voor de bouw van 46 woningen in uitvoering, waar de aannemer erin slaagt om de bouwperiode te reduceerden tot één jaar, terwijl contractueel twee jaar voorzien is!”

info@inter.vlaanderen

Vestiging Hasselt | Maatschappelijke zetel